Psychologia

Wpisy zawierające słowo kluczowe psychologia.


« najpopularniejsze słowa kluczowe

Lekcja 7 - mózg oryginalna42@pino.pl

 Świadomość jest to zdawanie sobie sprawy z naszych myśli, dążeń i uczuć – istnienia. Różne obszary mózgu są zaangażowanie w doświadczenie świadomości. Obszary te „wypalają” się w miarę aktywacji. Udział w świadomości różnych obszarów mózgu może stanowić wyjaśnienie jej wieloaspektywność i płynności oraz tego, dlaczego czasami sposób doświadczania przez nas siebie lub świata różni się znacznie od zwykłego ich doświadczenia w normalnej świadomości. Te odmienne stany świadomości (ASC) mogą być naturalnymi stanami tj. : sen, śnienie, hipnoza, lub mogą być wywołane przez substancje typu: alkohol, narkotyki. Spać, śnić. Sen – naturalnie powracające doświadczenie, podczas którego normalna świadomość zostaje zawieszona. I faza snu – tzw. sen hipnologiczny – w pierwszych minutach może obejmować doświadczenie łagodnego spadania lub unoszenia się, alb (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
Lekcja 33 oryginalna42@pino.pl

 Etiopatogeneza patologii. Czynniki przyczynowe chorób psychicznych można przedstawić następująco: -czynniki dziedziczno-konstytucyjne np. wrodzony typ układu nerwowego, - czynniki psychoorganiczne; np. urazu, guzy, choroby, zatrucia. – czynniki czynnościowe (sytuacyjne);  silne lub długotrwałe schorzenia somatyczne lub somato-psychiczne upośledzające bezpośrednio lub pośrednio ośrodkowy układ nerwowy. – czynniki osobowościowe (charakterologiczne, znaczne odchylenia umożliwiające adaptacje w środowisku, związane tez ze stylem wychowania – wrodzone oraz nabyte). Najprostszy podział czynników odpowiedzialnych za patologię ujmuje je jako wrodzone, wewnętrzne oraz nabyte, psychologiczne. Nierzadko czynniki te mieszczą się i przenikają wzajemnie. Np. na czynnik wywołujący zmianę o charakterze organicznym nakłada się określona struktura osobowości człowieka, jego sytuacja z szeregiem czynników mogących wywołać takie zmiany czynnościowe. (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
Lekcja 32e oryginalna42@pino.pl

 Techniki pracy z lękiem Reakcja lęku jest antagonistyczna w stosunku do agresji, radości, jedzenia, odprężenia i relacji seksualnych. W tych reakcjach uczestniczą inne zespoły reakcji mięśniowych i wegetatywnych; np. lękowi towarzyszy napięcie mięsni kończyn dolnych, a wściekłości górnych. Inne jest rozmieszczenie krwi w organizmie. Reakcja jednego  popędu hamuje działanie reakcji „antagonistycznej”. Jeżeli obie reakcje nie są zbyt silne, zastępują się wzajemnie. Na przykład ciekawość hamuje głód lub popęd płciowy (i odwrotnie). Natomiast zaspokojenie jednego z tych popędów niejako toruje drogę pozostałym. Do hamowania lęku okazuje się podatna technika wzbudzania gniewu. Techniki implozyjne to techniki polegające na „zalewaniu” nadmiarem bodźców lękowych, prewencji szkodliwych reakcji oraz hamowania reaktywnego. Jeżeli czegoś okropnie się boisz, masz wejść w kontakt ze swoim strachem, wyobrażeniami konkretnej sceny i os&oacu (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
Lekcja 6d - mózg oryginalna42@pino.pl

 Inne sposoby odbierania wrażeń i spostrzegania. Węch i smak bazują na rejestrowaniu obecności określonych substancji chemicznych.. Cząsteczki posiadają różne kształty,  a receptory węchowe są zbudowane w taki sposób, ze tylko cząsteczki o określonym kształcie będą pasowały do określonych miejsc. Kiedy cząsteczka dotrze do określonego receptora wysyła on sygnał do mózgu i czujemy zapach. Wzorzec aktywności sygnalizuje określony zapach. Dwa główne szlaki neuronowe wysyłają do mózgu sygnały dotyczące zapachu. Jeden (przez wzgórze) – jest szczególnie zaangażowany w procesy pamięci, a drugi(połączony z układem limbicznym) w procesy emocjonalne.Feromony to substancje chemiczne, które działają jak hormony, ale są uwalniane poza organizm. Substancjom tym czasami towarzyszą zapachy.  Kubki smakowe są mikroskopijnymi strukturami przytwierdzonymi po bokach małych guzków, któ (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
Lekcja 32d oryginalna42@pino.pl

  Techniki odreagowujące. Odreagowanie polega na redukcji zbyt wysokiego napięcia emocjonalnego poprzez ekspresję emocjonalną towarzyszącą komunikacji werbalnej, jak i w procesie samodzielnym. Ćwiczenie 1 Przygotuj dużą ilość starych gazet. Porozrzucaj je po całym pokoju. Możesz przykryć nimi siebie. Wyobraź sobie drażniące, zawstydzające i przykre momenty z całego dnia. Myśl o tym, ze wszystko to zawiera szeleszczący papier. W dowolnej pozycji ciała staraj się drzeć papier, szybko, mocno i z dużą energią. Najpierw na wielkie pasy, potem na drobny mak. Porozrzucaj je do góry, wdeptuj. Usiądź na nich. Skup się na niszczeniu bardziej niż na zabawie twórczej. Wszystkiemu winien jest papier … Kiedy poczujesz ulgę pozwól sobie na sen. Nie zabieraj się od razu do sprzątania ..poczeka. Umyj ręce. Ćwiczenie 2 Usiądź w siadzie japońskim. Wyobraź sobie coś lub kogoś, kto ogromnie Cię rozdrażnił. Skup się na uczuciu, nie adresa (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
Lekcja 6c - mózg oryginalna42@pino.pl

 Słyszenie.  Istnieje wiele powiązań zwrotnych między obszarami mózgu a uchem. Przetwarzanie słuchowe dokonuje się w dwóch fazach: odbioru wrażeń i spostrzegania, które można podzielić na początkowe i końcowe. Słyszenie zaczyna się od odbioru dźwięku. Fale dźwiękowe posiadają częstotliwość i amplitudę. Słyszymy różnicę w częstotliwości jak i wysokości dźwięku -  wysoki lub niski wydaje się dźwięk – a różnicę w amplitudzie – jako różnicę w głośności. Dźwięk jest podawany przez fale cząsteczek, ale same fale nie są dźwiękiem. Dźwięk jest zdarzeniem psychicznym, a zatem należy do układu nerwowego, który przetwarza energię fizyczną wibracji na energię neuronową. Ucho składa się: z zewnętrznego, środkowego i wewnętrznego. Błona bębenkowa rozciąga się w poprzek wewnętrznego końca kanału słuchowego. Fale wprowadzają w ruch błonę bębenkową, która porusza 3 kosteczki w uchu środkowym. Jeśli słyszy (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
Lekcja 32c oryginalna42@pino.pl

 Technika autosugestii Ćwiczenie Wizualizacja wg. mistrza F.J Paul – Cavalliera. Zapis z użyciem znaku II oznacza konieczność zrobienia przerwy w podawaniu instrukcji. Przenieś się do jakiegoś miejsca wysoko w górach .II Aż do szczytów. II Kiedy tylko znajdziesz się w tym krajobrazie, wyobraź sobie wszystkie detale bardzo dokładnie. II Daj sobie czas na zobaczenie kolorów. II Poczucie woni, zapachów. II Dźwięków bliskich lub dalekich. II Podziwiaj piękno światła. II Czystość powietrza. II Podczas wędrówki po okolicy zwróć uwagę na mocny grunt pod Twoimi stopami. II Teraz postanowiłeś wybrać miejsce na ognisko. Chcesz zadbać o to, aby okolica była bezpieczna. Zaczynasz zbierać chrust. II Każdy kawałek nadający się do palenia podnosisz. Czujesz w rękach jego ciężar, kształt, figurę. II W jaki sposób wybierasz podpałkę? II Są przedmioty, które paląc s (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
Dramatopisarz zabity w bójce oryginalna42@pino.pl

 W czasach, gdy w Anglii szaleje dżuma, pewnego środowego poranka 4 mężczyzn spotkało się w gospodzie we wsi oddalonej ok. 5km od Londynu. Byli to : Ingram Frizer, oszust, który dzięki intrygom był w ciągłym konflikcie z prawem, Nicholas Skeres, partner Ingrama, Robert Poley,  agent tajnych służb rządowych oraz Christopher  Marlowe, jeden z czołowych angielskich dramatopisarzy owych czasów. Był 30 V 1593 roku. Czterech mężczyzn od rana siedziało i piło. Po kolacji pomiędzy Frizerem a Marlowem doszło do bójki o to, kto zapłaci słony rachunek. Marlowe rzucił się na przeciwnika ze sztyletem. Dwukrotnie raniony w głowę Frizer wyrywa sztylet przeciwnikowi i zadaje mu cios nieco powyżej prawego oka. Młody dramatopisarz pada martwy. Frizer został aresztowany ale szybko oczyszczono go z zarzutu, oświadczono, że działał w obronie własnej. Marlowe zostaje pochowany w przeciągu 48 godzin od swej tragicznej śmierci. Tak wyglądała akceptowana przez ponad 300 lat oficjalna wersja w (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
Lekcja 6 b - mózg oryginalna42@pino.pl

 I Etap spostrzegania wzrokowego. Miedzy momentem, w którym wiązka światła uderza w oczy, występuje wiele etapów pośrednich. Od momentu zmysłowego odczucia bodźca pierwszym zadaniem spostrzegania wzrokowego jest organizacja napływających informacji w kształty, określenie ich wielkości i lokalizacja. Istotnym celem jest oddzielenie figury od tła. Figura jest zbiorem cech charakterystycznych (kształt, kolor), które odpowiadają przedmiotowi a tło jest drugim planem, który musi być wyodrębniony by wyłonić figurę. Figura jest zakamuflowana gdy tło plus figura są podobne. Decydujące jest odnajdywanie krawędzi. Wzór padający na siatkówkę jest przestrzennie rozpoznawalny na korze mózgowej – to pomaga mózgowi wyznaczyć krawędzie przedmiotów. Prawo organizacji psychologii postaci: I Bliskości – znaki blisko siebie są grupowane razem XXX XXX  dwie grupy lub XX XX XX  trzy grypy. II Kontynuacji – znaki ułożone wzdłuż lin (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
Lekcja 32b oryginalna42@pino.pl

 Metoda treningu autogennego Schultza Trening autogenny polega na odprężaniu się i koncentracji oraz stosowaniu prostych formuł autosugestii. Pierwszym etapem tutaj jest przyjmowanie odpowiedniej postawy ciała pozwalającego na uzyskanie stanu odprężenia mięśni, zwolnienia rytmu pracy ciała, odcięcie się poprzez zamknięcie oczu od zewnętrznych bodźców. Kolejnym etapem jest nauka koncentrowania się na reakcjach swojego ciała. Następnie można nauczyć się sterowania reakcjami swego organizmu i zmieniania jego rytmu pracy. Możesz sugerować sobie pewność siebie, stanowczość, życzliwe nastawienie do innych, optymistyczne nastawienie do przyszłości. Można pobudzić energię, odwagę pracowitość, wytrzymałość i odporność psychiczną. Uzyskiwanie tych zmian jest efektem powtarzania w stanie głębokiego odprężenia formuł stosowanych dla założonego celu, które działają na podobnej zasadzie, co podczas stosowania sugestii w hipnozie. Stosowanie treningu, pozwala na uzyskanie lepszego w (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
Lekcja 32a oryginalna42@pino.pl

 Technika relaksacyjna Jacobsona Proponuje ona naukę i rozluźnianie określonych grup mięśni. Ma to początkowo służyć uświadomieniu sobie różnych wrażeń płynących z mięśnia rozluźnionego i napiętego. Później uczymy się też nawyku rozluźnienia mięśni, czyli ich relaksacji. Technika nazywa się relaksacją stopniowaną : zajmuje się w niej poszczególnymi partiami mięśni, opanowuje coraz lepiej relaksację automatyczną. Następuje tu również zjawisko rozprzestrzeniania. Uczymy się sterować rozluźnieniem mięśni pozostających poza świadomą kontrolą. Jacobson sugeruje możliwość uzyskania relaksacji zróżnicowanej, oznaczającej minimalne dla określonego rodzaju pracy czy ruchu napięcia mięśni niezbędnych do tej aktywności z pozostaniem reszty mięśni w stanie jak najgłębszego relaksu. Uczenie się tej techniki zaczyna się od pozycji leżącej, poprzez siedząca, do umiejętności rozluźniania się podczas normalnych czynności. Ćwiczenia ogólne (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
Lekcja 32 oryginalna42@pino.pl

 Higiena psychiczna jest nauką o warunkach zdrowia psychicznego jednostki i grup społecznych oraz umiejętnością praktyczną stosowania wskazań opartych na poznaniu tych warunków. Cechuje ją interdyscyplinarność; w szczególności stanowi ona syntezę psychologii klinicznej, rozwojowej i wychowawczej, pedagogiki, socjologii, psychopatologii, i filozofii. Podkreśla dynamiczny charakter zdrowia psychicznego, pojmując zdrowie psychiczne jako zdolność do wielokierunkowego i hierarchicznego rozwoju, kładąc nacisk na działalność profilaktyczną w jego rozwijaniu. Pięknie jest promować przesłania życiowe, w których każdy wzrastałby w bezwarunkowej miłości, nie musiał płacić za otrzymywaną miłość i akceptację sprawianiem przyjemności innym, kosztem własnych potrzeb i autentyczności. Niektóre ludzkie potrzeby maja tak podstawowe znaczenie, że ich niezaspokojenie przenosi się na innych. Np. brak matki pozostawia ślad w osobowości dziecka. Ono z kolei przenosi go na swoich bliskich. Prew (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
Lekcja 6a mózg oryginalna42@pino.pl

 Adaptacja do ciemności – przystosowanie się oka do widzenia w ciemności. Pewne komórki zwojowe w siatkówce reagują na oświetlenie dokładnie tak, by można było wyjaśnić obserwowane efekty oddziaływania światła na zachowanie . Mamy trzy rodzaje komórek dokonujących transdukcji światła na impulsy nerwowe. Aspekt barwy – odcień barwy Czystość informacji napływających tworzy wrażenie nasycenia; czyli tego, jak głęboko wydaje się barwa. Amplituda fal świetlnych tworzy wrażenie jasności lub jaskrawości – tego ile występuje światła. Barwa powstaje w wyniku dwóch odrębnych procesów. Trójchromatyczna teoria widzenia barw -  widzenie barw wynika z kombinacji impulsów neuronowych pochodzących od trzech różnych rodzajów receptorów, z których każdy reaguje najsilniej na różną długość fali. Jeden rodzaj czopków jest reaktywny na światło o długości fali widocznej jako odcień żółtego. Drugi &nda (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
Lekcja 31a oryginalna42@pino.pl

 W aspekcie duchowym najważniejsze jest poszukiwanie i odkrywanie wartości. Tęsknisz za szybkim dokonaniem, natychmiastowymi rezultatami. Na krótką chwile zarażamy się modą na afirmację. Najczęściej na krótko. Szybkie inspiracje gwałtownie się spalają. Te wartości, którym służy życie, są trwałe. Wartość  jest definiowana jako pożądany projekt, czy też prototyp stanu rzeczywistości społecznej lub fizycznej, który jest cenny dla ludzi. Piękno, sprawiedliwość…  Tak rozumiane wartości stanowią pozytywny dorobek gatunku ludzkiego, który może służyć jako drogowskaz dla jednostek i społeczeństwa. Podstawowym ich źródłem jest kultura materialna i duchowa. By pojawiły się wartości muszą zaistnieć określone warunki.  Wymagane jest osobiste przeżycie, doświadczenie spełnienia tej wartości przez samego siebie, lub kogoś innego. Czasami przypadki odkrywają w ludziach prawdziwe ich wartości. Wtedy również mogą ujawnić się nastawienia destrukc (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
Lekcja 31 oryginalna42@pino.pl

 Czasami przemiana zmieniająca na korzyść  Twoje funkcjonowanie nie musi zachodzić z trudem i boleśnie, w długotrwałym procesie, lecz może przyjąć postać zjawiska „aha”, fenomeny wglądu, zmianę całkowicie nieuświadomionej natury. May : „ Żeby istota ludzka mogła być i stawać się niezbędna jest odwaga. Aby jaźń mogła znaleźć swoje odbicie w rzeczywistości, potrzebna jest pewna stanowczość i zaangażowanie.” Jeżeli zgodzisz się ująć rozwój w swoje ręce, postąpisz jak człowiek posiadający świadomość własnego potencjału i świadomości własnej odpowiedzialności. Nie musi być ona przytłaczająca lecz radosna i twórcza. „Jeżeli możesz sobie wyobrazić, że coś robisz, potrafisz to uczynić” Siła wyobraźni jest ogromna i nie można jej przecenić tam, gdzie chodzi o podejmowanie jakichkolwiek działań. Bardzo często sposób wyobrażenia sobie jakiejś czynności decyduje o jej przebiegu i ostatecznie o jej powodzeniu lub niepowodzeniu. Przepięknie jest naucz (...)

Zobacz cały wpis na blogu »