Profil blogerki.
Lokalizacja | Kielce |
Główny blog | tus.blogi.pl » |
Data urodzenia | 1984-08-26 |
Wiek | 40 lat |
Ostatnia aktywność | 2 lata temu lub dawniej |
Umiejętności społeczne to zbiór wielu różnych umiejętności wykorzystywanych w kontaktach z innymi. Wiemy już, że należy tu umiejętność wczuwania się w przeżycia innych osób (teoria umysłu). Umiejętności społeczne są wliczane w skład tzw. kompetencji miękkich, kluczowych na rynku pracy. Młodzież z autyzmem często ma konkrente plany zawodowe, ma też bardzo często (...)
Zobacz pełny wpis » |
W ćwiczeniach rozwijających teorię umysłu należy uwzględnić ćwiczenia rozumienia wypowiedzi ironicznych. Moi uczniowie rozumieją ironię (a nawet jej używają), gdy są w przewidywalnym środowisku, mają jednak trudność ze zrozumieniem intencji komunikacyjnej rówieśnika w spontanicznej sytuacji. W związku z tym często stają się obiektem żartów. Test TOM proponuje takie ćw (...)
Zobacz pełny wpis » |
Żeby posługiwać się złożonymi kompetencjami społecznymi należy potrafić:
a. rozwiązywać problemy interpersonalne
b. właściwie przetwarzać społeczne informacje
c. mieć umiejętność społecznego postrzegania
d. rozpoznawać zniekształcenia poznawcze
e. mieć wiedzę społeczną
f. wiedzieć, że reakcje społeczne zależą od zmiennych środowiskowych
g. uczyć się umiejętności społecznych (...)
Zobacz pełny wpis » |
W programie rewalidacji młodzieży z ASD uwzględniłam zadania rozwijające teorię umysłu. Bazuję między innymi na teścieThe Theory of Mind Test (TOM test, developed 1999 by Muris, Steerneman, Merckelbach, Horselanberg, van den Hogen, vn Dongen). Na stronie www.theoryofmindinventory.com jest dostępna nowa wersja tego testu, niestety jest płatna. Test TOM bada rozpoznawanie emocji i ud (...)
Zobacz pełny wpis » |
Propozycje zdalnej rewalidacji
Młodzieży z zespołem Aspergera przysługują zajęcia rewalidacyjne rozwijające umiejętności społeczne uczniów. W jaki sposób rozwijać te umiejętności u młodzieży? Uważam, że jedynym wartościowym sposobem jest rozmowa. Umiejętności społeczne rozwijają się w interakcji z innymi. Interakcja z kartą pracy może być jedynie elementem do (...)
Zobacz pełny wpis » |
Jestem logopedą, nauczycielem wspomagającym i nauczycielem rewalidacji. Zajęcia rewalidacyjne to zajęcia terapeutyczne, których celem jest usprawnianie zaburzonych funkcji. W przypadku młodzieży z zespołem Aspergera głównym zaleceniem jest rozwijanie umiejętości społecznych oraz komunikacyjnych uczniów.
Jakie problemy komunikacyjne mają osoby z ZA? Zespoły orz (...)
Zobacz pełny wpis » |
Podręcznik Barona-Cohena powstał z myślą o terapii osób autystycznych. Jego celem jest rozwijanie myślenia o stanach umysłowych innych ludzi. Zaletą podręcznika jest to, że autorzy podzielili umiejętność czytania umysłu na elementy składowe. Teoria umysłu nie składa się tylko z wiedzy o tym, że ludzie mogą mieć fałszywe przekonania (Dziewczynka myśli, że zabawka jest tam, gd (...)
Zobacz pełny wpis » |
Osoby z zespołem Aspergera doświadczają różnych trudności w funkcjonowaniu społecznym. Trudno im jest odnaleźć się w klasie szkolnej, ponieważ kontakt z rówieśnikami wymaga dobrych umiejętności społecznych.
Jakie cechy sprawiają, że osoby z zespołem Aspergera łatwo popadają w klasowe konflikty?
Uczciwość, osobom z ASD (autism spectrum disorder) trudno zrozumieć, (...)
Zobacz pełny wpis » |
W ćwiczeniach radzenia sobie ze złością i strachem pomocne są metody samoinstruktażowe. Idea tych ćwiczń jest taka, by nauczyć uczestników głośno myśleć o rozwiązaniach problemu. Po jakimś czasie myślenie to powinno się uwewnętrznić. Terapeuta modeluje rozwiązanie poprzez poprowadzenie uczestników do jego rozwiązania. Efekt długofalowy jest taki, że uczniowie rozwiązu (...)
Zobacz pełny wpis » |
Przykłady historii badających teorię umysłu zaczerpnięte z testu TOM (1999) dostępnego on line:
"Jaś i Marysia są ciekawi, gdzie jest wóz z lodami. Oboje są w parku. Słyszą komunikat, że wóz z lodami zaparkuje w parku do popołudnia. Gdy Maria poszła do domu, Jaś został w parku i usłyszał, że wóz z lodami jednak przez cały dzień będzie obok kościoła.
Gdzie Mar (...)
Zobacz pełny wpis » |