Krytyka teatralna

Wpisy zawierające słowo kluczowe krytyka teatralna.


« najpopularniejsze słowa kluczowe

Bibliografia krytyki #3 Płonący fotel. Badania nad współczesną krytyką teatralną

Trzecia część książek o krytyce i zbiorów recenzji: Kelera Józef, Teatr bez majtek. Szkice, Oficyna Wydawnicza Errata, Warszawa 2006. Kościelniak Marcin,  Niepokalani. Przypis do historii polskiego teatru krytycznego, „Didaskalia” nr 138/2017. (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
#Przypomnienia Anna Róża Burzyńska o krytyce teatralnej Płonący fotel. Badania nad współczesną krytyką teatralną

We wpisaach oznaczonych #przypomnienia będziemy publikować teksty o krytyce teatralnej dostępne online, które ukazały się już jakiś czas temu. Na pierwszy ogień - wspaniały tekst Anny Róży Burzyńskiej o krytyce teatralnej w fazie przebudowy, opublikowany pierwotnie w "Wielogłosie" w roku 2011, w numerze poświęconym krytyce artystycznej: https://www.wuj.pl/page,art,artid,1865.html    

Zobacz cały wpis na blogu »
Bibliografia krytyki #2 Płonący fotel. Badania nad współczesną krytyką teatralną

Druga część bibliografii dotyczącej krytyki teatralnej - tym razem publikacje angielskojęzyczne: After Critisim. New Responses to Art and Performance, ed. by Gavin Butt,  Oxford 2005. Aubry Timothy, Guilty Aesthetic Pleausures, London 2018. Carroll Noëll, On critisim, Routledge 2008. Critique and Postcritique, ed. by Elizabeth S. Anker and Rita Felski, Durham and London 2017. Doyle Jennifer, Hold it against me. Difficulty and Emotion in Contemporary Art, Durham 2013. (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
O Koenigu i Jabłonkównie w "Teatrze" Płonący fotel. Badania nad współczesną krytyką teatralną

W październikowym "Teatrze" pojawiły się dwa artykuły dotyczące krytyków związanych niegdyś z tym pismem: tekst Szymona Kazimierczaka o Jerzym Koenigu (i jego sporze z Adamem Hanuszkiewiczem) oraz artykuł Stanisława Godlewskiego przypominający postać Leonii Jabłonkówny. Tekst Szymona Kazimierczaka dostępny online: http://www.teatr-pismo.pl/przestrzenie-teatru/2169/nietolerancja,_czyli_koenig_kontra_hanuszkiewicz/  

Zobacz cały wpis na blogu »
Reprodukowanie złych wzorców Płonący fotel. Badania nad współczesną krytyką teatralną

We wrześniowym numerze "Dialogu" można przeczytać rozmowę Piotra Morawskiego z Anną Smolar, Justyną Sobczyk, Moniką Kwaśniewską, Zofią Smolarską i Stanisławem Godlewskim na temat hierarchii w teatrze i modelach pracy w instytucji teatralnej. Jest też trochę o krytyce teatralnej i mechanizmach hierarchizacji. Publikacja dostępna także w internecie: http://www.dialog-pismo.pl/rozmowy-dialogu/reprodukowanie-zlych-wzorcow

Zobacz cały wpis na blogu »
Bibliografia krytyki #1 Płonący fotel. Badania nad współczesną krytyką teatralną

We wpisach oznaczonych jako "Bibliografia krytyki" publikowane będą spisy książek i artykułów dotyczących krytyki teatralnej (polsko- i anglojęzyczne).   #1 Chwastyk-Kowalczyk Jolanta, „Bluszcz” w latach 1918-1939. Tematyka społeczna oraz problemy kultury i literatury, Kielce 2003. Csàto Edward, Interpretacje. Recenzje teatralne 1945-1964, Warszawa 1979. Czanerle Maria, Twarze i maski. Szkice teatralne, Kraków 1970. Fik Marta, (...)

Zobacz cały wpis na blogu »
Współczesna krytyka teatralna - projekt Płonący fotel. Badania nad współczesną krytyką teatralną

Ten blog ma służyć publikacji i upowszechnianiu części badań, które prowadzę, dotyczących historii, teorii i strategii współczesnej polskiej krytyki teatralnej.    Ostatnie lata przyniosły ogromne zmiany zarówno w teatrze, jak i w badaniach teatralnych: wyłoniły się nowe estetyki, teatralny off przeformułował swoje cele, pojawił się nowy taniec i inne formy widowiskowe, instytucje kultury (w tym teatry) inaczej rozumieją racje swojego funkcjonowania, wyodrębniła się performatyka jako samodzielna dziedzina naukowa, nowa humanistyka podsuwa zaskakujące narzędzia badań sztuk wykonawczych… Dokonuje się na naszych oczach zmiana kulturowa – i teatr jest jej forpocztą, a także najczulszym instrumentem rejestracyjnym. Problem w tym, czy zmiana (choć już dostrzeżona) zostanie nie tylko odpowiednio uchwycona, ale i opisana, zinterpretowana, osadzona we właściwych jej kontekstach. Dotąd odpowiedzialna była za t (...)

Zobacz cały wpis na blogu »